White light bulb glowing on the wood ground
Przedsiębiorczość
Problem i jego rozwiązanie
04.10.2016 2912 0

Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego jeden przedsiębiorca, męczy się, pracuje w weekendy i biznes mu nie wychodzi, kiedy w tym samym czasie drugi z łatwością tworzy produkty i usługi, których chcą klienci, a jego firma generuje ponad przeciętne zyski i stanowi wzór dla innych. Jak to jest, że na mieście jest pięć budek z kebabem i wszystkie mają mnie więcej to samo, w tej samej cenie, ale tylko przy jednej z nich zawsze ustawia się kolejka ?

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ DAJE PRZEWAGĘ

Na wstępie ustalmy jedno. Przedsiębiorczość, o której będę Ci opowiadał nie jest przeznaczona tylko dla właścicieli firm. Dzisiaj wiedza z tego zakresu przydaje się każdemu. Jeżeli jesteś osobą zatrudnioną możesz ją wykorzystać w swojej pracy i w ten sposób pomóc firmie, w której pracujesz. Jeżeli dorabiasz sobie „na boku” to wszystko o czym będę pisał w tym dziale również Cię dotyczy. Jeżeli Twoim życiowym celem jest pomaganie innym to wiedza z zakresu przedsiębiorczości podpowie Ci jak robić to lepiej. Temat dotyczy Cię nawet jeżeli jesteś rolnikiem. Bo przecież gospodarstwo to nic innego jak specyficzny rodzaj firmy produkcyjnej. 

Pewnie w tym momencie zadajesz sobie pytanie – Dlaczego ta przedsiębiorczość jest tak ważna ?

Widzisz, żebym mógł Ci odpowiedzieć na to pytanie, musimy cofnąć się w czasie do Polski lat dziewięćdziesiątych. Na początku naszej demokracji względnie łatwo było prowadzić biznes. Rynek dopiero się kształtował i brakowało dosłownie wszystkiego. Ten czas to było prawdziwe eldorado dla osób przedsiębiorczych. Wystarczyło coś kupić, coś sprzedać, ruszyć z jakąkolwiek produkcją czy usługami aby zamienić to na pieniądze. W tym okresie tak naprawdę byliśmy nagradzani za samą odwagę do działania. Z czasem jednak rynek stał się coraz bardziej konkurencyjny, co było świetną wiadomością dla konsumentów, bo oznaczało wyższą jakość i niższe ceny. Jednak przedsiębiorca musiał włożyć znacznie większy wysiłek aby biznes wyszedł mu na plus. Początek obecnego stulecia przyniósł nam duży napływ kapitału zagranicznego. Oznaczało to, że przedsiębiorca musiał już konkurować nie tylko z kolegą z podwórka ale również z międzynarodowymi korporacjami. Dzisiaj poprzeczka zawieszona jest jeszcze wyżej. Biznes przeniósł się do internetu i dzięki nowym mediom stał się nie tylko społeczny ale również szybszy. Jeżeli więc chcesz odnieść sukces to bezwzględnie musisz oprzeć to co robisz o wiedzę z zakresu przedsiębiorczości. Problem jednak polega na tym, że najprawdopodobniej nikt Cię nie nauczył tego w szkole. Dlatego też mam taką cichą nadzieję, że „Aplikacja Biznesowa” będzie miejscem w sieci, z którego będziesz czerpał wiedzę i inspirację.

KIM JEST PRZEDSIĘBIORCA

Zanim wyjaśnię Ci istotę przedsiębiorczości, muszę się z Tobą podzielić pewnym spostrzeżeniem. Jak wiesz lubię czytać książki biznesowe. W zdecydowanej większości z nich, autorzy proponują, że kiedy startujesz z biznesem powinieneś rozpocząć w pierwszej kolejności od określenia swojej grupy docelowej, którą chcesz obsługiwać np. kobiety w ciąży. Następnie powinieneś poznać tą grupę i zrozumieć jej potrzeby poprzez stworzenie profilu swojego idealnego klienta. I dopiero kiedy to wszystko zrobisz, przystępujesz do tworzenia oferty, która tej grupie najbardziej odpowiada. To podejście może jest i dobre. Jednak z moich testów i obserwacji wynika, że warto zacząć od czegoś zupełnie innego. Osobiście uważam, że należy najpierw zrozumieć prawdziwą definicję tego kim tak naprawdę jest przedsiębiorca, a dopiero później zastanowić się nad swoją grupą docelową.

PRZEDSIĘBIORCA  TO OSOBA, KTÓRA Z ZYSKIEM ROZWIĄZUJE PROBLEMY INNYCH

W tej definicji kluczowe są trzy słowa: PROBLEM, ROZWIĄZANIE, ZYSK. Przyjrzyjmy się każdemu z nich bliżej. Jeżeli dokładnie przeanalizujesz swój dzień to dojdziesz do wniosku, że już od samego rana zderzasz się z dziesiątkami problemów. Oto 3 przykłady:

  1. Nie wiadomo czy dzisiaj będzie ładna pogoda, w związku z tym mam problem – nie wiem jak mam się ubrać;
  2. Jakiś czas temu postanowiłem, że będę lepiej się odżywiał ale jednocześnie chciałbym jeść ze smakiem i czuć się najedzonym, w związku z tym mam problem – nie wiem co mam jeść na śniadanie.
  3. Jestem handlowcem i w tym roku chciałbym otrzymać roczną premię, w związku z tym mam problem – nie wiem jak poprawić swoje wyniki w pracy.
Pewnie się domyślasz, że każdy problem posiada przynajmniej kilka rozwiązań. I teraz masz do wyboru poszukać rozwiązania samemu lub zapłacić przedsiębiorcy, który rozwiąże ten problem za Ciebie. Oto przykłady rozwiązań:
  1. Rozwiązuję problem wynajmując stylistkę, która nauczy mnie jak się modnie ubrać na każdą pogodę;
  2. Rozwiązuję problem korzystając z usług dietetyka, który dokładnie rozpisze mi posiłki na każdy dzień.
  3. Rozwiązuję problem biorąc udział w szkoleniu  dzięki, któremu nauczę się lepiej sprzedawać, przez co będę miał większą szansę na roczną premię.

 

Wydawało by się, że najbardziej oczywistym elementem tej układanki jest zysk, bo przecież firma musi zarabiać pieniądze. To prawda ale tylko częściowa. Przedsiębiorca powinien patrzeć na zysk nie tylko w kontekście pieniędzy. Zyskiem może być nawiązanie relacji, zrobienie pierwszego wrażenia czy zbudowanie zaufania. Dam Ci przykład – właśnie czytasz artykuł, który rozwiązuje Twój problem i pomaga Ci stać się lepszym przedsiębiorcą. Mogło by się wydawać, że nic z tego nie mam, bo przecież artykuł dostępny jest bezpłatnie. Nic bardziej mylnego. Dzięki temu tekstowi daję Ci się poznać i zdobywam Twoje zaufanie, krótko mówiąc buduję markę, a to w dzisiejszym świecie ma swoją określoną wartość. Weźmy inny przykład: jeżeli prowadzisz fundacje to Twoim zyskiem nie będą pieniądze, a zadowolenie z siebie, że udało Ci się komuś pomóc. W tym konkretnym przykładzie, również będziesz rozwiązywał problemy innych (podopiecznych fundacji) z zyskiem (szczęście związane z pomaganiem innym).

To jakie problemy wybierasz i jak je rozwiązujesz ma znaczenie

Pójdźmy dalej. Samo dostrzeżenie problemu i odpowiadającego mu rozwiązania to nie wszystko. To do czego Cię zachęcam to znalezienie takiego problemu lub takiego rozwiązania, na które do tej pory nikt nie wpadł. Tylko takie podejście da Ci możliwość stworzenia unikalnego biznesu nie dającego się porównać z żadnym innym. Postawisz się w tej komfortowej sytuacji, że nie będziesz musiał prowadzić wojny cenowej ze swoją konkurencją, a Twój biznes będzie rósł znacznie szybciej. W zależności od tego jaki zestaw „problem-rozwiązanie” przyjmiesz masz do wyboru jeden z trzech scenariuszy:

KONKURENCYJNY – jeżeli rozwiązujesz problem w dokładnie ten sam sposób jak inni przedsiębiorcy na podstawowym poziomie jesteś skazany na konkurencję. Dam Ci przykład. Załóżmy, że chcesz rozwiązywać problem młodych mężczyzn, którzy chcą mieć eleganckie fryzury. W związku z tym zakładasz zakład fryzjerski dla mężczyzn. Niestety nie jesteś jedynym, który wpadł na ten pomysł bo w mieście jest już 5 innych zakładów tego typu. W tej sytuacji już od samego początku skazujesz się na konkurencję – albo będziesz musiał walczyć ceną albo jakością.

INNOWACYJNY – to scenariusz, w którym albo zajmujesz się problemem, którego inni przedsiębiorcy zupełnie nie dostrzegli lub znajdujesz unikalne rozwiązanie dla istniejącego problemu. Dokładnie tak zrobiłem jakiś czas temu rozwiązując istniejący problem związany z wypełnieniem wniosków o dotacje. Moja konkurencja podchodzi do tematu w sposób tradycyjny, tzn. w całości wypełnia wniosek za klienta. Ja zaproponowałem rozwiązanie, w którym klient sam przygotowuje całość z pomocą mojego programu edukacyjnego (Usługi OnLine). To rozwiązanie jest dla klienta tańsze, a on sam jest bardziej świadomy tego co znajduje się w dokumentacji.

WIZJONERSKI – to scenariusz, który jest ciężki do wymyślenia i jednocześnie potwornie ryzykowny, ale jeżeli się powiedzie Twoja firma otrzymuje „turboprzyśpieszenie” w drodze do sukcesu. To sytuacja, w której znajdujemy unikalny problem i unikalne rozwiązanie. Przykładem z ostatniego czasu może być wizja jaką przedstawił Elon Musk, który zaproponował kolonizację Marsa. Mamy tutaj unikalny problem – chcę zrealizować marzenie o locie w kosmos i unikalne rozwiązanie – wykorzystanie „samolądującej” rakiety wielokrotnego użytku.

Przedsiębiorczość

Podsumowanie

Ten artykuł niebezpiecznie mi się przedłużył. Doskonale wiem, że w internecie ciężko skonsumować tak długą treść, dlatego też pora na podsumowanie. Jeżeli chcesz być dużo lepszym przedsiębiorcą ( i mieć największą kolejkę przed swoim kebabem ) 😉 musisz wykonaj dwa kroki. Po pierwsze naucz się i zrozum moją definicję – przedsiębiorca to osoba, która rozwiązuje problemy innych z zyskiem. Po drugie zastosuj, czyli stań się „rozwiązywaczem” problemów i patrz przy tym na świat inaczej niż wszyscy… Najlepiej tak jak kolega poniżej.

spojrzenie-przedsiebiorcy

 

Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie wartościowy. Daj koniecznie znać w komentarzu co myślisz o moim podejściu do przedsiębiorczości. Jestem bardzo Ciekawy Twojej opinii.