Każdego roku rynek e-commerce w Polsce rozrasta się przynajmniej o kilka procent, a niedawno osiągnął poziom 100 miliardów złotych. Ważną rolę w internetowych zakupach odgrywają dostawy realizowane przez firmy kurierskie, paczkomaty, pocztę oraz placówki partnerskie. Współcześni konsumenci nierzadko wybierają ofertę konkretnego sklepu internetowego właśnie ze względu na obecność preferowanej przez nich formy dostawy. Które spośród nich należą do najczęściej wybieranych?
Dostawy do paczkomatów
Tę kwestię zweryfikowano w badaniu e-commerce Polska 2020 zrealizowanym przez Gemius. Dziś nikogo nie dziwi, że na pierwszym miejscu znalazły się paczkomaty – prawdziwy hit na polskim rynku, który wyróżnia nasz kraj na tle innych państw Europy. Nigdzie indziej udział paczkomatów w dostawach nie jest tak wysoki. We wspomnianym badaniu aż 61% respondentów wskazało dostawę do maszyny paczkowej jako najczęściej wybierają formę dostawy. Potwierdzają to także informacje pochodzące od rynkowego lidera – firmy InPost. W badaniu Kantar Millward Brown przeprowadzonym na zlecenie InPost 80% konsumentów przyznało, że korzysta z paczkomatów. Prawdopodobnie Polacy doceniają konkurencyjne ceny tej formy dostawy, jak również dużą elastyczność – paczkę można odebrać w dowolnym momencie w ciągu dwóch dni.
Dostawa kurierem
Na drugiej pozycji w badaniu Gemius uplasowały się bezpośrednie dostawy do domu lub pracy realizowane przez tradycyjnych kurierów. Z tego rozwiązania regularnie korzysta aż 55% badanych. Wybierając dostawę bezpośrednią najczęściej trzeba się liczyć ze wyższymi kosztami przesyłki, ale oznacza to również wygodę, bo nie trzeba udawać się do paczkomatu. Warto pamiętać, że w wielu sklepach internetowych dostawa zakupów o określonej wartości jest darmowa, to ułatwia konsumentom podjęcie decyzji.
Dostawa pocztą
Co ciekawe, trzecie miejsce zajęły dostawy realizowane przez listonosza. Cena tej usługi jest bardzo konkurencyjna, a nie wszystkim użytkownikom zależy na błyskawicznej dostawie. Część z nich uznaje prawdopodobnie, że mogą poczekać na swoje zakupy nieco dłużej, oszczędzając przy tym część środków.
Dostawa do punktu partnerskiego
Dość dużą popularnością cieszą się dostawy realizowane do punktów partnerskich. Ich atutem, podobnie jak w przypadku paczkomatów, jest niższa cena. Ponadto odbiorca ma wybór, w którym momencie zdecyduje się na odbiór przesyłki I nie musi oczekiwać na przybycie kuriera. Na stacji Orlen, w kiosku Ruchu bądź w sklepie Żabka paczkę można odebrać w pobliżu miejsca zamieszkania i niejako przy okazji – robiąc zakupy bądź tankując samochód.
Dostawa do placówki pocztowej
Dostawy do placówki pocztowej, za najczęściej wybieraną formę dostawy, wskazało jedynie 10% respondentów. Być może na takie rozwiązanie decydują się przede wszystkim mieszkańcy mniejszych miast, którym zależy na niższej cenie, a niekoniecznie na czasie i jednocześnie nie mają w pobliżu miejsca zamieszkania paczkomatu.
W jaki sposób oszczędzać na przesyłkach kurierskich niezależnie od wybranej formy dostawy? Tanie przesyłki kurierskie Sendit.pl to sprawdzony i doceniony przez użytkowników sposób. Aby nadać paczkę w atrakcyjnej cenie, wystarczy wypełnić formularz nadawczy, a następnie wybrać kuriera, który zrealizuje zlecenie w najniższej cenie. Więcej na temat tej atrakcyjnej usługi można przeczytać na stronie: https://www.sendit.pl/.